Jul 31 2008

tHe fact…

salam and good day…

sekali lagi UTP diconteng mukanya (UTP x der muka).

berita buang bayi oleh pelajar UTP yang pada mulanya disiarkan diakhbar tempatan tanpa diberitahu dimana berlakunya kejadian (sbg mana kejadian2 sblm ni)

sbg contoh, rujuk ini: http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/7/30/nation/20080730194016&sec=nation

berita yang lagi jelas boleh didapati disini: http://malaysia.news.yahoo.com/bnm/20080730/tts-police-baby-993ba14.html

there you go. spot the difference between local and international. well, that’s not what i’m really in to.

itulah hakikatnya. perkara berat yang semakin kurang diambil serius. yang saya maksudkan berita mengenai ape yang berlaku, tetapi apa yang berlaku dan perkara yang membawa kepada apa yang berlaku.

aib. pada mulanya, ada rasa ingin menulis pasal berita ini, tapi tak berani. ya la kan, dalam akhbar tempatan pn x der mention nama UTP. tapi sekali terjumpa plak yahoo news tu, besar-besar tu tulis UTP. jadi sekadar perkongsian, dipostkanla disini.

berbalik kepada masalah dan isu. akhlak. moral. keperimanusiaan. kasih sayang. semakin tak terkawal. semakin mudah. semakin diambil enteng. itulah yang berlaku.

apa yang saya rasa boleh saya katakan, margin diantara yang baik dan yang jahat adalah sgt besar pada hari ini, berbanding suatu masa dulu (mungkin zaman tok nenek kita).

Jul 24 2008

different

totally different…

too many things change.. a lot…

net? slower than before…

people? before, i see the seniors.. now, juniors see me..

food? what do you expect? the prices going to be cheper?

class? clashessssss…

Jul 19 2008

Here in UTP

yes. i’m here. UTP.

i’m now so-called updating myself. reading stuff in k5. talking to some friends do help me to understand what was happened before.

went to ftn, it was great. joined makan-makan with DAC’s comm few days ago, on behalf of Adam with nu’man.

eat a lot.

Jul 09 2008

<?php

ok.

it’s end here.

my internship end here. terima kasih diatas semua tunjuk ajar. jumpa lagi

?>

Jul 08 2008

a very last day

a very last day.

Jul 06 2008

.htaccess on apache2

salam and good day. something to share. and a reminder for me.

how to .htaccess?

create .htaccess directory that you want to restrict.

the contect should be something like this:

AuthType Basic
AuthName “ADMIN ONLY”
AuthUserFile “/passwd”

AuthType is the one that you shouldn’t touch

The AutnName is the one appeared on the Login Box.

AuthUserFile is the file stored the login details.

How to create the AuthUserFile? On linux, with apache.

sudo htpasswd -c /passwd admin

System will prompted for passwd, enter the desired password for username admin. the flag -c is for creating new passwd file. if your are going to add another user, remove the -c

the /passwd is because it is at the very root directory. if your are going to put somewhere else, eg: /etc/local/passwd, it should be

sudo htpasswd -c /etc/local/passwd admin

and not to forget, the derivatives in .htaccess file, do change AuthUserFile from /passwd to /etc/local/passwd

this should be enough. however, there is a case where it’s not enough :p

you have to edit some files that belong to apache.

navigate to where is your apache located. for me, /etc/apache2/sites-available and open the default file.

look for:

NameVirtualHost *

ServerAdmin admin@site.com

DocumentRoot /var/www/

Options FollowSymLinks
AllowOverride None

Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
AllowOverride none
Order allow,deny
allow from all
# This directive allows us to have apache2’s default start page
# in /apache2-default/, but still have / go to the right place
# Commented out for Ubuntu
#RedirectMatch ^/$ /apache2-default/

Look for the bold one. change the none to All. Make sure you change the right one because there is two AllowOverride.

//nota aku

Jul 06 2008

Cintaku bersegi 5

dipetik daripada bulletin dalam friendster.
Baru-baru ini saya terdengar radio hot.fm ke apa saya tak pasti, suara macam Fauziah Fauzana kot. Ketika itu ada segmen cinta 3 segi, siapa yang ada pengalaman diminta berkongsi pengalaman itu.

Saya tak dengar sangat segmen itu, cuma ketika itu benak saya terlintas, cinta 3 segi atau banyak segi? Jika hanya 3 segi, bermakna kita kekurangan beberapa perasaan cinta yang patut ada di kalangan umat kini. Cinta pertama, sudah tentu kepada Allah s.w.t., diikuti Nabi junjungan kita, Rasulullah s.a.w. Ditambah pula jika cinta kepada diri sendiri dan cintakan ibu, bagaimana? Nah, lebih sudah pun 3 segi.

Baiklah, kita fokus kepada yang utama, yang pertama dan kedua sudah wajib ada dalam diri setiap umat Islam kini, kemudian diikuti dengan cintakan ibu, seterusnya ayah, dan lain-lain (diri sendiri, keluarga, saudaranya dan makhluk Allah s.w.t lain). Saya tidak memasukkan cinta kepada Islam, kerana sudah tentu kita cintakan Islam jika mencintai 2 yang utama itu.

Rujuk kembali hadith-13 mengenai cinta orang beriman dalam erti kata lain cinta seorang Muslim terhadap saudara lain. Rasulullah s.a.w. telah bersabda
“Bahawa tiada beriman seorang kamu hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya.”
Maksudnya di sini, seorang Muslim hendaklah mencintai saudaranya yang lain seperti dia cintakan dirinya sendiri. Segala apa yang tidak baik untuk dirinya hendaklah jua dirasai untuk saudaranya, dalam maksud lain hendaklah dia berdoa untuk saudaranya segala kebaikan untuknya sebagaimana dia berdoa untuk kebaikan dirinya. Cintakan saudaranya ini merujuk Imam Nawawi adalah cinta meliputi orang Islam dan bukan Islam. Kita cintakan orang Islam agar mereka tidak terpesong akidah mereka dan dalam pada masa yang sama cintakan orang bukan Islam dengan berdoa agar mereka mendapat hidayah Allah s.w.t.
Lihatlah betapa  urninya Islam dalam mengeratkan hubungan sesama makhluk. Kita disuruh agar mencintai saudara lain seperti cintakan diri sendiri. Namun, kebanyakan umat sekarang sudah lari daripada cinta-cinta yang sepatutnya, entah di mana silapnya terletak pada diri masing-masing, wallahu’alam.

Perang dan perpecahan di sana sini berlaku, lagi teruk bilamana Islam sendiri bergaduh sesama Islam, memberi ruang kepada musuh mencari peluang menjatuhkan Islam. Selain itu, akibat tidak cintakan makhluk Allah s.w.t., bumi ini, haiwan-haiwan dan tumbuhan sentiasa terancam oleh manusia. Di samping itu, jika tidak cintakan ibu dan ayah, bagaimana kita mahu cintakan keluarga? Secara tidak langsung apabila kita cintakan ibu dan ayah maka keluarga dan adik beradik sudah tentu kita cintakan sekali.

Oklah, yang tadi tu umum sangat mengenai cinta. Lebih tepat lagi, apabila kita cintakan makhluk melampaui batas sehingga terlupa cinta Allah s.w.t. dan RasulNya. Mengenai isu ‘couple’ kini yang jadi budaya wajib untuk kebanyakan remaja. Saya persoalkan adakah cinta ‘couple’ itu melebihi cintakan Allah s.w.t. dan RasulNya atau tidak? Jika ya, harap kita sama-samalah berhenti ‘couple’ kerana cinta seperti itu sudah mencemari kemurnian tauhid. Jika tidak, adakah kita sudah menjaga batas-batas pergaulan dan mengelakkan fitnah? Jika berjaya Alhamdulillah. Tetapi saya rasa kebanyakan ‘couple’ kini tiada yang berjaya dengan syarat itu, bermakna tetap melanggar syariat Islam. Jika melanggar syariat, sudah tentu kita tidak cintakan Allah s.w.t. dan RasulNya dengan sepenuhnya. Sedangkan jika pasangan kita suruh buat apa sahaja pun kita ikut gak, inikan pula Allah s.w.t.

Maaflah jika banyak sangat bebel, dah lama rasanya tak bebel camni. Tiba-tiba pula ada idea lepas dengar radio haritu. Kadang-kadang cinta kita hanya nampak 3 segi sahaja, walhal kita lupa ada Allah s.w.t. dan RasulNya paling utama, diikuti yang lain. Cinta 3 segi yang diwar-warkan kini hanya lebih merujuk kepada kegiatan keji manusia – yakni curang – dan tiada penghayatan cinta sebenar. Jika ada maksud cinta 3 segi yang lain pun, tetap tidak menyeluruh. Paling penting, cinta kita terhadap ibu, ayah, dan lain-lain hendaklah perasaan cinta yang mahukan mereka memasuki Syurga, bukan cinta nafsu semata-mata.

Mengapa tidak diguna istilah cinta pentagon(5 segi)?

Wallahu’alam…

Barakallahufikh… =)
Jul 04 2008

Belum pun sampai seminggu…

Belum pun cukup seminggu.

Apa yang belum cukup seminggu tu? Tak perlu rasanya saya nyatakan disini. Mungkin berita di Utusan Online ini mampu memberikan jawapan. Ya, mampu. Mungkin artikel itu tidak cukup untuk menjawab pertanyaan anda. Terima kasih.

http://utusan.com.my/utupub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_20.htm

Jul 03 2008

PHP URL Redirection

Salam and good day. URL Redirection. So, you want to redirect your web to somewhere else. Here are the redirection using PHP.

For example, to redirect http://search.eat.net to www.food.com, I will have to create index.php file in the root directory of http://search.eat.net. The only line that will be in the index.php is:

‹?php header(“Location: http://www.food.com/“); ?›

Done.

Jul 01 2008

D700 and SB900

Masa sungguh cepat berlalau. Teknologi, suatu yang tidak akan menunggu lama untuk terus mengorak langkah.

http://www.dailymotion.com/swf/x5ye9t

http://www.engadget.com/2008/06/30/nikon-d700-dslr-shows-itself-in-german-magazine/

http://www.engadget.com/2008/06/25/nikon-d700-spy-shots-and-info-piling-up/

http://www.flickr.com/photos/nikonrumors/

http://nikonrumors.com/2008/06/30/nikon-d700–official-announcement-on-nikon-france-website.aspx

http://www.nikond700.com/

http://www.nikonwatch.com/?p=520

owh.. x lupa, dari Nikon.com 🙂

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d700/index.htm

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/speedlights/sb-900/index.htm