Aug 31 2008

Selamat Berpuasa

salam Ramadhan buat semua 🙂

semoga segala amal ibadat sepanjang bulan ramadhan ini diterima oleh-Nya.

insya-Allah 🙂

Aug 31 2008

Muhasabah

Salam Merdeka buat semua..

ingin berkongsi sebahagian dari sebuat post dari page ini. Berkenaan kepentingan bermuhasabah

Muhasabah adalah perkataan bahasa Arab bermaksud penilaian diri.

Berdasarkan Imam al-Mawardi:

Muhasabah ialah seorang manusia menilai dirinya pada malam terhadap apa saja dilakukannya pada siang hari. Jika ia melakukan perkara yang terpuji maka ia akan meneruskannya dan jika ia melakukan perbuatan tercela, maka ia akan meninggalkannya dan tidak akan mengulanginya lagi“.

Imam Ibnu Qayyim rahimahullah pula berkata:

Muhasabah ialah seorang hamba membezakan antara apa yang dibuat, sama ada mendapat pahala atau mendapat dosa, pekerjaan yang mendapat pahala akan diteruskan, manakala yang mendatangkan dosa ditinggalkan. Kerana ia umpama musafir yang bermusafir dalam perjalanan yang tidak akan kembali lagi“.

Kepentingan muhasabah adalah suatu amalan yang sangat baik diamalkan kerana ia mempunyai faedah dan kebaikan yang akan memperkasa mukmin bertakwa.

Antara kebaikannya ialah:

  • Dengan bermuhasabah setiap individu akan sentiasa waspada terhadap segala tingkah lakunya. Muhasabah akan membuatkan individu muslim sentiasa mempunyai ruang menginsafi diri dan bimbang akan nasib yang akan menimpanya di akhirat kelak. Manakala akibat dari meninggalkan muhasabah menyebabkan ramai yang alpa dan terus hilang rasa bimbang akan hari penghisaban yang akan dikendalikan oleh Allah (SWT), di mana kita tidak mempunyai peluang untuk menipu dan mengelak dari soalan berkenaan dengan amalan sepanjang kehidupan kita. Mereka akan terus tenggelam dan bergelumang dengan maksiat.
  • Muhasabah juga akan membuka ruang kepada setiap individu mengenali kelemahan diri sendiri serta kekurangan yang ada. Kerana barang siapa yang mampu mengenali kelemahan diri sendiri pasti akan dapat memupuk sifat rendah diri dan tawaduk. Ia juga akan dapat berusaha memperbaiki diri dengan menumpukan pada kelemahan yang sudah dikenal pasti pada dirinya.
  • Muhasabah diri juga akan membuka minda kita mengenali betapa besarnya nikmat dan kurniaan dari Allah (SWT) kepada setiap individu. Di samping kita akan bertemu dengan kelemahan diri kita juga pastinya akan dapat membuat perbandingan betapa besarnya kurniaan Allah (SWT) Taala kepada kita seperti nikmat sihat, zuriat, harta benda, pelajaran dan sebagainya yang tidak mampu kita hitung. Ia akan menjadikan individu bermuhasabah sentiasa bersyukur dan tunduk kepada ajaran Allah (SWT).
  • Muhasabah juga dapat menyucikan diri dari sebarang sifat hati yang tercela seperti riak (suka menunjuk-nunjuk), takabbur (rasa bongkak atau besar diri), hasad (dengki) dan sebagainya. Muhasabah diri akan dapat menyedarkan kita betapa busuknya hati kita yang tidak pernah puas hati dengan rakan sekerja dan kawan-kawan. Sifat tercela ini kemudian digantikan dengan hati dan jiwa yang bersih dengan perasaan rendah diri, hormat kepada orang lain dan merasakan gembira dengan nikmat yang dikecapi oleh mereka.
  • Muhasabah diri akan dapat menghidupkan jiwa yang mati dan akan dapat menyuburkan rasa tanggungjawab kepada diri sendiri serta dapat membuat petimbangan yang teliti terhadap setiap gerak geri dan tingkah laku.

//source: http://nurjeehan.hadithuna.com/muhasabah-cara-bentuk-peribadi/

Ayuh, marilah kita bermuhasabah. (bukan munasabah eh u :p)

Aug 30 2008

Salam Merdeka

selamat menyambut hari kemerdekaan buat semua.

kemerdekaan yang ke-51.

lima puluh satu. bukan satu tempoh masa yang pendek. semoga terus dicucuri rahmat dan diberkati rahmat untuk semua. 🙂

Aug 29 2008

kita mungkin tidak disenangi

ya betul.

kita mungkin merasakan kehadiran kita adalah untuk memeriahkan, meraikan ataupun sekadar memenuhi jemputan. tapi terfikirkah kita akan kemungkinan wujudnya rasa tidak senang dikalangan mereka yang lain diatas kehadiran kita itu? sejauh mana kita mengambil kira perasaan negatif golongan-golongan ini.

Tidak. Bukan kita perlu tahu apa mereka rasa dan siapa mereka. Tetapi, adalah perlu untuk kita tahu sebagai muhasabah atau peringatan buat kita sendiri yang mana bahawasanya hidup kita didunia ini mungkin hanya menyusahkan beberapa pihak. Dan dari situ, perlu untuk kita ambil tahu kenapa hal ini berlaku. Dan lagi, dari situ juga mungkin kita perlu berbuat sesuatu. Tidak. Bukan berubah kerana kita tidak disukai, tapi berubah diatas apa yang tidak mereka sukai yang ada pada kita.

Kenapa perlu? Sebab kita hidup tidak seorang. Supaya kita sentiasa berpijak dibumi yang nyata. Supaya kita sentiasa sedar betapa kecilnya kita, dimana kita adalah tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang, tetapi tidak bermakna kita seharusnya menjauhkan diri daripada cuba berbuatnya.

Tapi ingat, jangan dibenci membawa kita kepada membenci. 🙂

Aug 28 2008

tee – poOOOooOOoooo

🙂

semua = tipu. bohong. kecek. lebong. nawok. pelawok.

saya cuba utk tidak semua itu.

saya tidak suka disemua itu kan.

bersahabatlah kita selama-lamanya.

p/s: Ramadhan is coming… someone is leaving…

Aug 27 2008

huJan

it’s good to be home.

1 | 2 | 3 | 4

//jiwa kosong VS jiwa kacau

Aug 25 2008

c1n74

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vrWzPuXFKLo[/youtube]

Atas Nama Cinta
Album : Tika Itu
Munsyid : UNIC
http://liriknasyid.com

Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya

Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

//my roomate.. duk repeat lagu ni berulang-ulang.. haish.. aku ke dia yang angau? ops…

Aug 25 2008

e a

what is my name?
Muhammad Abdul Aalim bin Ahmad Rozli. Long eh? hahaha..

childhood friend call me paish. (itu kalau eja ikut ape yg disebut, mungkin kalau eja skema jadi faiz or fais kot) paish != aalim. it’s totally different. miahehehehe

when i was in prim school, people start to call me aalim. mula-mula rasa seriously x best. lama-kelamaan, rasa ok je :D. it’s kinda new name to me. tapi itu memang nama aku. masa kecik2 dulu, kalau dekat kertas homework tu selalu tulis nama aalim je. AAlim to be exact. A dua bijik tu mesti urup besar. some teachers did complaint about that. hahaha. it’s my name.

officially, sepanjang zaman persekolahan memang nama saya Aalim. the different is, they way people pronounced it. sekali teringat, memang tergelak. sengih sorang2. well, it’s good for me. esp when it’s dukalara time. euwwww

ada satu nama yg aku rasa tak ingin aku sebut kt sini. it’s way too far from my name. i got it masa kerja kt kedai mee jawa gong kapas. wowowow.. given by john. nama nk orang putih saje. ish2.. working there was a great. masa intern last sem, kalau balik rumah, still sekali sekala pegi kt situ. tolong2. esp on saturday, sementara menunggu my dad finished his hd treatment.

when it comes to uni, i got another name. aleng. budak medtech punya kerja. i think it was faizal. (congratz for winning the fyp award bro). kalau sebut tu, ad bunyi chinese sket… adess.. aku gelap kot. pstu spread la pulak kt kawan2 lain.sampai arini.

semenjak dh besar panjang ni, jauh dari rumah, very rare orang panggil saya paish.  itu nama kawan2 kt rumah panggil. sepupu-sepapa panggil. hahahaha. aku rasa lagi close kot kalau panggil paish. itu rasa aku. rasa orang? perlu aku kisah? perlu.. sebab aku hidup tidak seorang.

itu nama yg orang panggil aku, yang aku tau. yang kt belakang aku x tau la kan. poyo ke, kerek ke haper2.. well, itu nama aku. orang panggil aku.

bila di tenet, forum, chat, bla bla bla.. lain plak. dan rasanya aku pernah sebut pasal nick2 aku tu. prev post. pernah ke? ntah.. tapi kalau belum pernah, bukan sekarang. semua2 itu menarik utk aku igt kembali, mungkin juga untuk di kongsi.

owh.. kenapa aku tulis benda ni? sebab semalam ad orang tanya 😉 bukan semalam, pagi-pagi td sebenarnya.
lagipun ini blog aku. eekekkeke..

bagilah nama yang baik-baik untuk anak-anak esok-esok. nama itulah yang dipanggil dihari kebangkitan.

saya lupa mana saya dapat. x pasti bacaan ataupun talk ataupun kuliah ataupun dot dot dot. bila datanya ape ada pada nama. sesebenarnya, pada nama itulah letaknya maruah.

yang sebenarnya, dragonball bukan tujuh bijik. bersepah kt dunia neh.

convofair just passed away.. ops..

menarik dan rasa terhibur pn ada.. walaupun tidak bernabil dan berMnasir 😀

booth medtech, booth penthouse, booth wadieq, booth tudung adam.. lokasi dekat2 yg best..

kali ni x der ayam madu macam yg sebelum2 ni.. takpela.. kali ni ad vico free. teringat plak time jaga sukma aritu, tiap hari milo ngan 100plus free. miaheheheh

kepada mereka yang bergraduasi, (dh grad), tahniah. semoga jangan dilupakan kami disini.

kesempatan untuk berjumpa mereka walaupun sekejap, amatlah ada harga. kata orang, nk boost balik semangat2 yg kian luntur neh 😀

Aug 24 2008

ops..

i did it again.. sorry again 😐

Aug 24 2008

1-0

ha’ah..
aku kalah..
bukan dia kuat.. aku lemah..
dia x kuat. aku ni lemah.
aku kena jadi kuat. baru boleh menang.
dia tu kan tak kuat. kalau aku kuat, boleh la aku menang.
aku kena jadi kuat…

selalu duk kalah aje dari dulu.
orang pijak kepala. x sedar? ko ingat, ko sedar x?
dh berapa kali? tak rasa berapi ke? nk chill2 jugak? lek lek jugak?
baik sangat… ekekekee…

bukan tak bagus. tapi sampai bila?
dh kena dua tiga kali. nak jugak cuba lagi.
dah mmg itu yang perlu. kalau tak, mana aku nk tau aku mampu ke tak.
cuba aje la. kalau kena lagi, maknanya tak mampu lagi r tu.
cuba la lagi. ekekekeke..

takpe2.. skrg ni, lari je dulu. bukan nyorok. bukan menusuk. bukan bawa diri. pegi menuntut dulu..
karang, bila dh power, keluar2 terus kasi letup. kasi tgk setakat mana power. tembak berapa jauh. jerit berapa kuat. lari berapa lama. makan berapa banyak. tido berapa lama. kasi tgk sket… eekekkekeke…

Aug 21 2008

APA YANG PENTING?

KERJASAMA

Aug 20 2008

All The Best

all the best to all..
to semua..
to belaka..
for what?
for whatever reason.. 🙂

p/s: i don’t cry. yes. i don’t cry. ekekekeke