Aug 25 2009

Know-how.. Know-what

A firewall. what the heck is that? a wall that is burning? a wall use to stop fire from spreading?

in easy words, firewall use to allow authorised and disallow unauthorised connection.

what to allow and what to deny depend on its configurations. firewall is the place where your IT Admin seperate you from your YM, GTalk, Youtube and etc. Firewall is the one that deny people from outside from entering your computer.

Too much relying on it will only screw you up. Especially when you misunderstand on what the capability of firewall. What actually it is, how does it work. I myself don’t know all of this. hahaha…

There are quite of things that can’t be handle by firewall alone. As example, your firewall can’t stop an attackers to attack your website. Firewall can’t stop an attacker from executing sql injection on your site.

Well, that’s the normal way. Firewall bundle with ips, ids, might be able to dodge those kind of attacks.

so.. know how, and know what.. then only you made the choose.

p/s: entry bosan..

Aug 24 2009

Cheat Sheet

tech_support_cheat_sheet

for unknown reason, please click for a better quality.

thnx to kage for sharing.
source: http://xkcd.com/627/

Aug 19 2009

up n down

What’s on the ground, keep it on the ground.
What’s undergound, keep it underground plus a laylow.

Aug 17 2009

Thank You

thank you to all.

family, friends, lecturers, managers, technicians, execs, sr. mngr dan lain2..

not to forget, PETRONAS. thnx for loaning me the money. i’m willing to pay back in term of service, but.. what to do. 😀

no worries mate, i’ll pay your money back… sikit2 lama2 jadi bukit 😀

Aug 10 2009

Me

Butterfinger – Vio Pipe

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X6JlG1v1dOU[/youtube]

p/s: I didn’t manage to find any lyric for this song. Can you help me on this? :p

<–!

Salam.

Dah sebulan lebih aku menjadi bukan penganggur, dangan erti kata lain aku sudah bekerja. Di sebuah syarikat yang jauh lebih kecil jika hendak dibandingkan dengan syarikat-syarikat yang pernah menjadi pilihan hati, Tri-it. Impian, pilihan dan harapan itu terpaksa diletak ketepi untuk sedikit masa yang aku sendiri jujurnya tidak pasti sampai bila. Terlalu berharap, hampir membuatkan aku tertiarap. Tapi perkara itu sudah berlaku lama dulu, sebelum aku siapkan FYP 2 Progress Report lagi. Sejak itu, aku sudah bersedia dan sejak itulah segalanya aku letakkan ketepi, supaya tidak menjadi penghalang untuk aku perlahan-lahan menuju kedepan nanti.

Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, itulah bakal tertera diatas Ijazah yang akan aku terima dalam sedikit masa lagi. (Hakikatnya aku hanya akan menerima bekas skrol, skrol yang betul akan diambil oleh Yeop nanti :D). Sekarang, aku bukan seorang jurutera dan aku tidak rasa aku akan menjadi seorang jurutera. (Tapi segalanya mungkin). Rugi bukan?

Belajar lain, kerja lain. Sia-sia lima tahun.

Sia-sia ke? Dimana? Kerana aku sekarang bukan seorang jurutera? Jika hendak dikatakan sia-sia, adalah suatu yang aku kira melampau. Jika tidak kerana lima tahun itu, entah siapa aku sekarang (mungkin Exco Pemuda? mungkin seorang penyangak?), entah apa yang aku buat sekarang (mungkin main golf? mungkin lepak di wakaf?). Jadi, lima tahun itu tidak sia-sia, setidak-tidaknya bagi aku.

Aku dah kerja. Bukan dibidang kejuruteraan, tapi IT. Semoga inilah yang terbaik untuk aku, mereka, dia dan kita. 🙂

–>

Fikri(acong) perkenalkan lagu ni. Masa tu tengah nak pilih lagu-lagu yang sesuai untuk diletakkan dalam aplikasi multimedia untuk HK 2003. pilih punya pilih, aku, adlan(lanpunk), acong memilih lagu ini sebagai lagu utama, untuk bunyi latar aplikasi tu. terlalu banyak benda yang nak ditulis kalau hendak dikupas berkenaan lagu ni. buat masa sekarang aku memilih untuk tidak menulis disini. 😀

it was a great moment with those guys during school days. many things go unexpected. 🙂 thnx to Cikgu Marina and Cikgu Jeff for the oppurtinity. I learned a lot.

Aug 06 2009

H1N1…

H1N1 + jerebu…

sejauh mana kita sedar akan musibah yang menimpa?

tidak menimpa kita tidak bermakna tidak akan menimpa kita.

semoga sihat berbahagia semua 🙂

doakan kesihatan untuk orang lain juga 🙂

Aug 05 2009

history

$ history | grep awek

> type history.txt | find “awek”

Aug 04 2009

gula gi makan angin di thailand nuh

guaner doh? orang jumpa gula kita banyok je sebelah thailand nuh?

haaa. adakah pernyeludup terlalu hebat sampai boleh seludup gula dengan selamat?

atau adakah yang menjaga supaya tidak berlaku penyeludupan yang patut bertanggungjawab?

salah siapa? dan seperti biasa, kenyataan-kenyataan yang berbunyi “tindakan tegas akan diambil”, “pengawasan yang lebih ketat akan dilakukan” akan dikeluarkan.

roboh tetap roboh? ape cerita di Penang? (bakal) tergadai tinggalan penempatan yang berusia ratusan tahun. salah kerajaan ke? kenapa? macam mana boleh jadi?

the developer looks so “kerek” during the press conf.. wakakakaka.. all the best to you the great pemaju. all the best to the state goverment too. no pain no gain. handle your people with care.  (tapi apa nak dipedulikan kan? da dapat apa yang diinginkan, persetankan sahaja apa yang akan orang kata.. kan kan kan?) (apa dapat? betul ke ada dapat?.. mana ada orang tahu. maaf)

we will always being screwed up by the rules that we created. it happened, happening and will always happen. opsss.. it’s not we. it’s you or maybe them. the government especially. government or opponents? both perhaps?

Aug 03 2009

dia dan orang

kalau dia…

mula-mula bagitau barang cukup, harga takkan naik. tapi lepas tu barang-barang tu pun hilang. tak cukup.

lepas tu nanti, barang-barang tu pun ada balik. lagi-lagi kalau nak dekat raya. barang-barang yang tak cukup tu akan jadi cukup. tapi, harga akan sedikit naik dan mahal. lepas tu, dia pun akan kata, tak apa.. harga di negara kita masih rendah berbanding negara lain.

(aku baru tengok dalam berita, media dah sebut harga gula di Thailand adalah lagi tinggi)

begitulah dia. memang begitu sahaja cara dia. plot cerita tetap sama dan akan sama sampai bila-bila. mungkin pelakon dan tempatnya sahaja yang berbeza? bodohkan mereka? kalau bodoh mana mungkin berada diatas sana mereka semua. atau kita yang kurang bijak?

ok.. tu dia

orang

orang… orang pun ada masalah jugak. tak ada keputusan yang solid. bila tanya tentang A kepada Y, Y akan suruh tanya Z. Tetapi Z akan buka cerita pasal B pulak. bercampur aduk.

masalah

Aug 02 2009

wall climbing

Miley Cyrus – The Climb

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NG2zyeVRcbs[/youtube]

I can almost see it
That dream I am dreaming
But there’s a voice inside my head saying
“You’ll never reach it”

Every step I’m taking
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking

But I gotta keep trying
Gotta keep my head held high

There’s always gonna be another mountain
I’m always gonna wanna make it move
Always gonna be a uphill battle
Sometimes I’m gonna have to lose

Ain’t about how fast I get there
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb

The struggles I’m facing
The chances I’m taking
Sometimes might knock me down
But no, I’m not breaking

I may not know it
But these are the moments that
I’m gonna remember most, yeah
Just gotta keep going

And I, I got to be strong
Just keep pushing on

‘Cause there’s always gonna be another mountain
I’m always gonna wanna make it move
Always gonna be a uphill battle
Sometimes I’m gonna have to lose

Ain’t about how fast I get there
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb, yeah!

There’s always gonna be another mountain
I’m always gonna wanna make it move
Always gonna be an uphill battle
Somebody’s gonna have to lose

Ain’t about how fast I get there
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb, yeah!

Keep on moving, keep climbing
Keep the faith, baby
It’s all about, it’s all about the climb
Keep the faith, keep your faith, whoa

lyrics copied from: http://www.ely…limb-lyrics.html